
Teollinen muotoilu –Tuotesuunnittelu
Tuotesuunnittelua en ennen ole suurempia miettinyt, mutta nyt kun siitä aihe tuli niin jotain pitäisi keksiä. Itse en pidä niinkään laukuista, mutta löydän myös repun silloin tällöin liian isoina tai kömpelöinä. Tämän pohjalta ajattelin lähteä kokeilemaan näiden kahden risteytystä. Kyseinen asia ei ole uusi idea, mutta sitä voi aina kehittää uuteen ja parempaan suuntaan.
Kun ajattelee arvoja, joita nykypäivänä vaalitaan tuotteissa, kuuluu niiden joukkoon ympäristöystävällisyys, kestävyys, kierrätettävyys sekä mm. erilaisten epäoikeudenmukaisuuksien välttäminen. Reppulaukun pohja on näillä asioilla. Aina materiaalien valmistuksesta itse tuotteiden valmistukseen aina tulisi olla laatua joka suunnalta. Tuotteen ulkonäkö olisi varsin yksinkertainen, joka sopii monenikäiselle ja tuo ilmi rauhallisuutta ja arvokkuutta. Reppu- ja laukkuhinojen päät kiinnittyisivät kohtiin, joista ne eivät paina kantajaa tai aiheuta epätukevuutta. Tuote ei olisi niinkään täynnä taskuja, mutta ne taskut mitä löytyy, ovat suunniteltu käteville paikoille suojaan.
Suunnitteluvaiheessa paperille tuli piirrustuksia useasta kulmasta. Vaikka kuvat eivät olekaan niin hyviä, saa niistä jotain viittaa asiaan. Piirrokset ovat pääasiassa vain karkea alkuvaihe.
Työn toinen osa on kuitenkin aihetta, jota ennen olen tehnyt, mutta mainoksen tekeminen aiheesta, josta ei ole kunnollista kuvaa... Ketä kiinnostaisi lukea mainos, jossa on vain tekstiä asiasta, josta ei ole aikaisemmin kuullut? Suurin osa ei edes huomaisi. Joten kehityskulku etenee piirroksen pohjalta kuvankäsittelyyn josta edelleen mainokseen. Mainos on hyvin yksinkertainen, mutta tuo esille pohjaa, yhden mallin sekä logon tunnusväreineen. Tuotteissa värit ilmenevät eri pohjaväristä riippuen hennon sinisen, pinkin ja vihreä välillä. Kaksi palkkia vaakatasossa hieman päällekäin.
Tässä työssä minulle ei ollut suuria tavoitteita, sillä aihe ei heti napannut kohdalle. Pääasiassa oli saada työ jonkinlaisessa kunnossa valmiiksi, että jokaista vaihetta on tehty. Mielestäni tämä oli vaikein työ opintojakson/kurssin aikana.
Onnistumisen kohtana pidän tuotteen hihnoja (?). Lisäksi pidän ajatuksesta, että huomaamattomammalla pohjavärillä on hieman kirkkaammalla pariväriä yksinkertaisessa muodossa tunnistuskeinona tuotteen merkille. Kenties nämä värit vielä päätyvät jonkin muun työn osaksi...